söndag 21 november 2010

Rensa taket...

Han och Hon beger sig upp på stegen upp på takets östra del. Den västra delen är för högt upp och för brant för att man ska kunna ta sig upp på den, men på den östra sticker det ut ett litet plåttak som sluttar mindre brant, som man kan stå på så där går det bra att stå och kratta/soppa/pilla ner all mossa, löv, kvistar som ligger på mitt tegel och på plåten nedanför.

Att jag har fått bli så vanvårdad är tragiskt. Sååå skönt att bli av med skräpet!
Kolla vad risig jag ser ut! :-(

Lagren med löv, kvistar och mossa har förmultnat så understa lagret av skräpet är färdig jord.

Kratta med plastkratta är bäst, då hårda verktyg kan skada takpannorna...

Utsikt tvärs över gatan mot grannen (som aldrig är hemma)

Verktyg: sopborste och kratta

Spade för att ösa med. Hela 10 fulla blå IKEA-påsar blev det som häldes på komposten.


Se så fint det blev! inte ett löv kvar och ingen mossa som växer. Men vad händer? KLIRR!
Hon ser honom försvinna ner över kanten och det hörs ett klirrande ljud och en krash. Stegen har glidit på det hala altangovlet när Han ska klättra ner med de sista påsarna. Han klarar sig genom att ställa sig på fönsterkarmen till köket, men stegen har ramlat rakt igenom båda glasen på fönstret...

Stegen på plats igen så att Hon kommer ner...

En sista bild på hur fint det blev... Vågar Hon klättra ner?

Han säkrar stegen när Hon klättrar... hm. Kanske borde ställt den mot staketet från början...

Glassplitter i hela köket. Tejpa rutan med plast...
Han utanför det tejpade fönstret...

Trasiga rutan uppifrån...


Efter middagen ger dom sig upp igen! Med pannlampa lägger Han sig på mage och gräver ur hängrännan med händerna. Ytterligare en full IKEA-kasse blir det med jox från hängrännan. Nu kan äntligen allt vatten rinna av mig lite lättare!


Efter vintern är planen att de ska tvätta mig med mosstvätt så jag blir ren och fin, samt spänna upp koppartråd längs nocken så att inte mossan kommer tillbaka. Löven och kvistarna kommer man nog inte undan på den här tomten, men nu har de ju vanan inne och kommer se till att jag åtminstone får en årlig genomgång...

Inga kommentarer: